maandag, oktober 24, 2005

Zpellingtjekker

Het nieuwe groene boekje is uit las ik het NRC . (Handig zo'n proefabonnement) Niet alleen de schrijfwijze van de laatste mode qua spraakgebruik kunnen we er in vinden maar ook de meest recente schrijfwijze van woorden en uitdrukkingen die we al wat langer gebruiken. Nu heb ik mij al jaren geleden lijdzaam neergelegd bij het feit dat de regels omtrent d's en t's en dt's voor veel mensen iets te hoog gegrepen blijkt. Zelfs een juf van de basisschool van m'n kinderen bleek hierin niet altijd onfeilbaar. (ja, juf Liesje. Ik heb het zwart op wit in een rapport!)
Menigeen wordt in de geproduceerde schrijverijen gered door de spellingchecker die standaard met Word is meegeleverd. En zoals de computer tegenwoordig meer dan een virusscanner nodig heeft kunnen we ook niet om de spellingchecker van het Groene Boekje. Deze blijkt echter wat al te ruimhartig met de regels om te gaan (NRC).
Voor mij is dat gelukkig geen probleem. Op mijn werk schrijf ik teksten op een PC die bij meerdere collega's in gebruik is. De een of andere woordblinde grapjas heeft ooit eens in een bui van mallotigheid alle typfouten in zijn/haar tekst niet verwijderd, niet verbeterd, niet genegeerd maar gewoon toegevoegd.
Inmiddels ben ik dus aan de meest bizarre verschrijvingen en spellingvariaties gewend geraakt. Die van het nieuwste Groene Boekje kunnen er dus ook nog wel bij.

Geen opmerkingen:

Volgers