vrijdag, januari 27, 2006

(on)herkenbaar


Hamas heeft de verkiezingen gewonnen. Daar zijn diverse redenen voor en een van de hulpmiddelen die ze daarvoor ingezet hebben is de verkiezingscampagne. Een beetje politicus wil dan zo breeduit mogelijk met z'n gezicht op de posters terecht komen. Voor een politica geldt niet anders. Zo zag ik dus op het journaal een poster met de foto van een dame die haar partij aan de meerdeheid wilde helpen. Omhangen met shawl met leuzen, in de partijkleuren en gekleed in de plaatselijk geldende mode en kledingvoorschriften. Vergeef mij mijn onkunde betreffende de juiste benamingen, Burqa, djalabba, eh... sluier, tabberd ik weet het niet. Ik heb al moeite een broekrok van een broekpak te onderscheiden.
In ieder geval was de dame in kwestie dusdanig verhullend gekleed dat bij mij als man zijnde geen enkele lust werd opgewekt en dat schijnt dan ook de bedoeling te zijn. Tot zover prima.
Bijkomend effect is echter ook dat ik haar op straat niet 1,2,3 zou herkennen. Sterker nog, 10.001, 10.002, 10.003 zou ook nog een probleem worden. En dat lijkt me dus nou net niet de bedoeling van het plaatsen van je foto op een verkiezingsposter.
Toch heeft haar partij een grote meerderheid behaald. Dit zette mij aan het denken en ik kwam tot de conclusie dat iemand aan de ogen en de 5 centimeter daaromheen blijkbaar prima herkend kan worden.
Dit emperisch bewezen feit geeft mij dan ook weer het volste vertrouwen in het balkje voor de ogen dat in onze contreien gebruikelijk is om iemand voor herkenninig te behoeden.
Zo zie je maar weer. De wereld zit toch logisch in elkaar. En laten we eerlijk wezen, mocht de betreffende dame ooit nog eens ergens van verdacht worden (stembusfraude of zo) en haar foto wordt in een krant met balkje gepubliceerd, is ze absoluut onherkenbaar.

Geen opmerkingen:

Volgers