zaterdag, december 10, 2005

Reclame

Ik bemerk bij mezelf dat ik lijdt aan groeiende ergernis. Als ik eens een avond heb dat ik op de bank neerzak met het voornemen eens heerlijk heen en weer te zappen van de publieke omroepen via de commercielen naar de buitenlandse zenders kun je bedenken dat ik dan veel verschillende programma's tegen zal komen. Dit kanaalzwemmen, zoals een van m'n broers dat noemt, krijgt al snel het karakter van een afdaling op een wedstrijd ski-piste. Zoals men op de ski's dan probeert al die vlaggen en poortjes te ontwijken, probeer ik langs de reclameblokken heen te komen. Degene op ski's heeft nog een kans. De TV kijker niet.

Volgens mij was het vroeger zo (ja, ja, opa... vroeger was alles beter. Wil je nu je tabletje of zodirect als je gaat slapen?) dat het merendeel van de zendtijd werd gevuld met programma's. Af en toe was er dan sporadisch een bescheiden reclameblokje. Het zat niet in de weg en leverde een bijdrage aan de financiering van de programma's. Tegenwoordig (ja, ja, opa... vroeger was alles beter. Neem nu je tabletje nog of niet?) lijkt het er op dat de programma's gebruikt worden om de kijkers vooral maar tot het bekijken van de reclame's te verleiden.

Eerst de aankondiging dat het programma er zo aan komt, reclame, promotiefilmpje dat enkele hoogtepunten van het programma / serie / nieuwsrubriek, reclame, het programma zelf, reclame, het middenstuk, reclame, het eind, reclame. Enzovoorts.
Heel vroeger (ja, ja, opa.... neem je dat tabletje... niet dat tabletje uit m'n handen slaan!) betaalden we contributie aan de omroepvereniging en belasting aan het rijk. Die laatste betaalde uit dat publieke geld veruit het grootste deel van de kosten van de publieke omroepen. Kan dat niet weer eens terugkomen? Als je de opbrengsten van dat kwartje van Kok daar nou eens voor gebruikt heb je volgens mij al een heel aardig beginnetje en dat geld wordt toch al jaren niet meer gebruikt waarvoor het oorspronkelijk bedoeld was.
(Pfff. Zo, mag ik dan nu m'n pilletje?)

Geen opmerkingen:

Volgers