dinsdag, november 15, 2005

dubbel factureren
















Niet zo heel lang geleden had ik iets te doen in Emmen. Vroeger kocht je een kaartje bij iemand achter een loket. Tegenwoordig bij zo'n onpersoonlijke automaat die je niet tipt als er ergens een vertraging of anderzins oponthoud is. Betalen doe ik daar met de pinpas die ik nu niet bij me had.
Gelukkig bracht het enige kaartjesloket dat ze nog niet wegbezuinigd hebben uitkomst. Het was even zoeken maar er was er nog 1 en zo kon ik de belachelijk hoge boete (€35,-)omzeilen die je krijgt als besluit niet te gaan zwartrijden maar in de trein een kaartje koopt.
Kon ik alsnog extra betalen. Transactiekosten! Bij mijn weten hebben ze die al heeeeeeel lang geleden administratief verwerkt toen ze de hoogte van de prijs van een kaartje bepaalden. Een typisch geval van een handeling verrichten en de klant twee keer laten betalen dus.
Later in de trein gaf ik per ongeluk het transactiekaartje aan de conducteur. "Nee, dit is niks zei hij". "Dat vind ik nou ook" antwoorde ik. Prompt mocht ik blijven zitten in de eerste klas waar ik per abuis was gaan zitten. De NS is dus zo slecht nog niet.

Geen opmerkingen:

Volgers